Sarcinile de bază ale serviciului raional de arhivă sînt:
Asigurarea integrităţii şi evidenţa documentelor Fondului Arhivistic al Republicii Moldova, completarea Fondului Arhivistic al Republicii Moldova cu documente ce reflectă istoria şi viaţa populaţiei raionului , care au valoare istorică, ştiinţifică, socială, economică,politică sau culturală,respectarea drepturilor cetăţenilor la informaţia arhivistică , valorificarea documentelor, asigurarea informativă a organelor administraţiei publice locale.
Dirijarea organizatorică şi metodică a activităţii arhivelor departamentale şi lucrărilor de secretariat în organele de administraţie publice locale , instituţii de stat , organizaţii şi întreprinderi , acordarea ajutorului metodic şi parctic.
Activitatea Serviciului raional de arhivă este organizată conform cerinţelor şi instrucţiunilor în vigoare în sistemul de Stat de Arhivă al Republicii Moldova.
La evidenţă sunt 147 de fonduri în care se pastrează peste 26356 de dosare cu caracter social-politic din ele dosare ce vizează personal scriptic- 3355.
Cele mai vechi dosare datează cu anul 1941 care vizează activitatea primăriei satului Cîrpeşti , majoritatea primariilor din raion dispun de dosare din anul 1944 .
Serviciul Raional de Arhivă eliberează următoarele tipuri de certificate:
- Certificat de salariu – ( pentru eliberarea lui sunt necesare următoarele documente : îndreptarea CTAS cu indicaţia documentelor necesare .
- Extrase din cărţile de ordine cu privire la angajare şi concedierea persoanei concrete
(e necesar carnetul de muncă).
- Extras cu privire la participarea (neparticiparea)la privatizarea spaţiului locativ
( e necesar buletinul de identitate ori procură autentificată notarial).
- Extras de arhivă cu privire la trecerea unei localităţi dintr-un raion în alt raion, se referă numai localităţile ce actualmente fac parte din raionul Cantemir.
- Extrase din cărţile de gospodărie cu componeţa familiei pentru anii 1944-1980
- Extrase din procesele – verbale ale consiliului raional şi locale etc, deasemenea pune la dispoziţia cercetătorilor şi reprezentanţilor instituţiilor de Stat dosarele cu informaţia solicitată în arhivă.
Conform Decretului Prezidiului Sovietului Suprem al RSS Moldoveneşti 25 martie 1977 şi Hotărîrii Sovietului de Miniştri al RSS Moldoveneşti nr.131 din 01 aprilie „Cu privire la formarea raioanelor Cantemir, Cutuzov şi Sovietic a fost format raionul Cantemir cu centrul în orăşelul Cantemir.
La prima sesiune organizatorică legată de Legea Sovietelor raionale de Deputaţi ai poporului a fost ales comitetul executiv al Sovietului raional de deputaţi ai poporului.Deasemenea la prima sesiune organizatorică au fost formate secţiile şi direcţiile Comitetului Executiv Raional Cantemir de Deputaţi ai poporului :Comisia raională de planificare, secţia raională de interne,secţia raională finanţe,secţia raională agricolă,secţia raională cultură,secţia raională învăţămînt,secţia raională asistenţă socială, secţia drumuri, şi oficiul stării civile. Din componenţa raionului Cantemir în anul 1977 făceau parte 19 soviete săteşti şi două soviete de orăşel de deputaţi ai poporului, Cantemir şi Vişiniovca .În anul 1978 s-a format sovietul sătesc Capaclia , iar în anul 1980 , sovietul sătesc Toceni .
Astfel în anul 1980 în raionul Cantemir activau 21 de soviete săteşti şi 2 soviete de orăşel Cantemir şi Vişiniovca.
Preşedinte al raionului Cantemir a fost ales Uzun Dimitrii Iachimovici , vicepreşedinte al raionului Papanaga Ivan Ivanovici,vicepreşedinte pe probleme agricole,Dimov Ivan Ivanovici , Secretar al Comitetului executiv raional, Voronova Tatiana Procofievna, preşedinte raional al comitetului controlului norodnic,Bloşenco Ivan Nicolaevici , preşedintele judecătoriei norodnice raionale , Cumatrenco Vasilii Zinovievici, procurorul raionului Mîţu Ivan Fiodorovici.
Au fost aleşi membrii comitetului executiv raional S.A.Ejiţa,preşedintele colhozului „Pravda”, E.G.Chirneva,viticultoare sovhoz-fabrică „Ţiganca”, satul Plopi , A.I.Costov, erou al muncii socialiste ,combainersovhoz-fabrică „Vişiniovschii”, P.V.Raicoglov, director general „Moldplodoovoşciprom”,D.V.Ticlenco , primul secretar al CRP.
La prima şedinţă a sesiunii organizatorice au fost formate comisiile permanente: buget şi planificare,ocrotirea ordinei publice, pe problemele tineretului,pe problemele gospodăriei agricol, ocrotirea sănătăţii , industrie, construcţii transport, şi telecomunicaţii , învăţămînt şi cultură, educaţiei fizice şi asistenţă socială ,comertţ şi alimentaţie publică, deservirea socială şi comunală a populaţiei, ocrotirea mamei şi copilului.